- 09104013868
- 05137647334
- مشهد بلوار خیام خیام جنوبی 10 پلاک17
کارآفرینی چیست ؟
کارآفرینی یا entrepreneurship مترادف خلق کردن ارزش های نوین ، همراه با تعهد و تلاش و توجه داشتن به ریسک های موجود در آن زمینه است . ریشه این کلمه ، واژه ای فرانسوی است ( entrepreneurs ) که به معنای متعهد بودن می باشد . مفهوم کارآفرینی در قرن شانزدهم میلادی توسط اقتصاد دانان شکل گرفت . از آن زمان تا کنون تقریبا در اکثر کتاب های اقتصادی به این موضوع اشاره ، و نظرات زیادی در این باره ساخته و پرداخته شده است . مثل خیلی از مسائل اقتصادی دیگر ، کار آفرینی نیز بارها مورد بازنگری قرار گرفته و تغییرات بسیاری کرده است .
در ادامه می پردازیم به :
- نو آوری در کار آفرینی
- کار آفرینی ، موضوعی فراتر از مرز جنسیت
- آیا برای کار آفرینی لزوما به کلاس های تخصصی در این زمینه احتیاج داریم ؟
- آیا شروع کار آفرینی ، باید توامان با ترک شغل فعلی صورت گیرد ؟
- مشخص کردن نوع کسب و کار
- تفاوت کسب و کار های کوچک و بزرگ
- تاثیر گذاری کسب و کار های کوچک
نوآوری در کار آفرینی
برخی از نوآوری ، به عنوان یکی از اصول تاثیرگذار کار آفرینی یاد می کنند . یوزف شومپیتر که به نام پدر کار آفرینی نیز شناخته می شود ، معتقد است که این دو موضوع مرتبط به یکدیگرند . بزرگانی چون او بر این باورند که بروز رسانی روش ها و انجام کار های جدید در زمینه کسب و کار ، یکی از بخش های حیاتی کارآفرینی را تشکیل می دهند . به عقیده وی نوآوری در بخش هایی چون تولید محصول جدید ، کشف منابع تازه ، ارائه شیوه های نوین در زمینه تولید ، تشکیل یک بازار جدید و مواردی از این دست ، هرکدام به نحوی کارآفرینی به شمار می آیند .
کارآفرینی ، موضوعی فراتر از مرز جنسیت
همانطور که می دانید ، کارآفرینان زن تعداد کمتری نسبت به مردان فعال در این زمینه دارند . با این وجود در برخی کشورها مانند ونزوئلا ، مالزی ، روسیه و آلمان تعداد کارآفرینان زن با تفاوت اندکی کمتر از مردهاست . جالب است بدانید در بعضی کشورها ، مثل برزیل ، تونگا و گواتمالا کفه این ترازو به سمت زنان سنگینی می کند . نسبت کارآفرینان مرد به زن در ایران به ترتیب 60 و 40 درصد می باشد .
آیا برای کارآفرینی ، لزوما به کلاس های تخصصی در این زمینه احتیاج داریم ؟
خب این موضوع کاملا بدیهی و مبرهن است که عموما تمام افراد موفق در حوزه کار آفرینی ، تحت آموزش های عالی و آکادمیک به جایگاه فعلی خود نرسیده اند . این به آن معناست که شما برای ایجاد یک کسب و کار جدید موظف و یا مجبور به شرکت در این جلسات نیستید و بسیاری از نکات کلیدی و پایه را می توانید به صورت تجربی و البته با تمرکز و توجه ، به دست آورید . لازم است این را اضافه کنیم که خود علم کارآفرینی نیز ، صرفا با توجه به تصمیمات و عملکرد کارآفرینان تبیین و تفسیر شده .
با رجوع به مطالب فوق ، می توان این طور متصور شد که بر خلاف اکثر روابط بین دانش ها و کاربران آنها ، کار آفرینی و کار آفرینان نسبتی عکس دارند . حال این رابطه معکوس چیست ؟
باید بگوییم بیشتر از آن که افراد کارآفرین از داده های علم کارآفرینی بهره مند شوند ، این کارآفرینی ست که به تجربیات چنین افرادی نیاز دارد . با این وجود نمی شود گفت که اطلاعات گردآوری شده عملا بی فایده اند . چیزی که از کارآفرینی به چشم می خورد اصطلاحا ویترین آن است نه تمام آن . مردم صرفا کارآفرینان بزرگ و نام آشنا این حرفه را می شناسند نه آن همه افرادی که بدون آگاهی و برنامه وارد این کار شده و شکست خورده اند . آمار و اعداد را نباید فراموش کرد . گرچه در برخی از کشور ها اوضاع کمی بهتر است ، اما با این وجود باز هم تعداد کسب و کارهایی که بیش از پنج سال دوام آورده اند ، کمتر از میزان کسب و کار های متوقف شده است . این به آن معنا نیست که رساندن یک تولیدی به جایگاه مناسب ، کاری ناشدنی و یا بی نهایت دشوار است . منظور این است که برخی مواقع ، اشتباهات جبران ناپذیرند و بهتر است جای تجربه کردن یک سری مسائل ، پیش از رو برو شدن با آنها از اطلاعات کافی برخوردار باشیم . پس جلسات تئوری آموزش کارآفرینی تا حدودی ریسک کار را پایین می آورند . اگر در انتخاب کلاس مناسب ، تصمیم درست را اتخاذ کنیم ممکن است در روند تبدیل شدن به یک کارآفرین خوب ، قدری پیش بیفتیم .
آیا شروع کارآفرینی ، باید توامان با ترک شغل فعلی صورت گیرد ؟
اصولا کسانی که به این حرفه رو می آورند را به دو دسته تقسیم می کنند :
- افرادی که در حال حاضر فعالیت شغلی و اقتصادی خاصی ندارند .
- افرادی که دارای کار مشخصی می باشند .
دسته اول که نیاز به توضیح چندانی در این باره ندارد . اما دسته دوم ممکن است به این فکر کنند که حال تکلیف شغل اولشان چه می شود ؟ در ادامه نیم نگاهی به گروه دوم و پاسخ این سوال می اندازیم . دسته دوم خود به دو بخش دیگر تقسیم می شود که عبارت است از :
کارآفرینی درون سازمانی
اگر سایر کارمندان یا اشخاص مافوق شما قابلیت های لازم در این زمینه را داشته باشند ، می توانند موقعیتی را ایجاد کنند که توسط شما ، اصطلاحاً یک کارآفرینی درون سازمانی شکل بگیرد . این به آن معناست که وقتی شخص در این زمینه فعالیت می کند ، شغل خود را کنار نمی گذارد ، بلکه دسترسی و اختیار بیشتری به او داده می شود . intrapreneur یا کارآفرین درون سازمانی با منابع و امکانات موجود در همان محل کار به نوآوری و کارآفرینی می پردازد . اما همیشه شرایط یکسان نیست و در بعضی موارد امکانات لازم ، جهت پرداختن به این امر در دسترس نیستند .
کار آفرینی برون سازمانی ( پاره وقت )
همان طور که می دانید شرایط در همه جا یکسان نبوده و در برخی موارد ملزومات ایجاد کسب و کاری جدید در یک محل کار فراهم نیستند . پس با مشاهده چنین وضعیتی ، مشخصا تصمیم جدیدی اتخاذ می کنیم و یا اصطلاحا به سراغ پلن B می رویم . راه دوم ما کار آفرینی پاره وقت یا برون سازمانی است . می توان در تایم های خارج از ساعت کاری فعلی خود ، به راه اندازی کسب کار جدید پرداخت . البته این انتخاب نیز مانند هر کار دیگری دغدغه های خود را دارد . برای مثال ممکن است گاهی در مدیریت وقت به مشکل بر بخورید و برنامه ریزی زمانی شما دچار تداخل گردد . مسئله دیگری که با آن برخورد می کنید جدا شدن از کار اولتان است . بالاخره پس از مدتی باید حرفه ابتدایی خود را کنار بگذارید و کارآفرینی جدید را به صورت جدی تری دنبال کنید .
پس تا به اینجا متوجه شدیم که برای شروع و برداشتن گام های نخست کسب و کاری جدید ، مجبور به ترک کار فعلی خود نیستیم .
مشخص کردن نوع کسب و کار
عده زیادی هستند که صرفاً فقط تصمیم به کار آفرینی می گیرند و ادامه جزئیات کار را به وقت دیگری واگذار می کنند . خب با توجه به این میزان پایین از دقت و برنامه ریزی ، می توان متصور شد که چنین افرادی ، تنها روی شکست خود سرمایه گذاری کرده اند . توصیه می شود پیش از قطعی شدن تصمیم ، سوال های لازم را از خود بپرسید . دانستن موانع احتمالی ، توانایی ها و باید ها و نباید های حرفه مورد نظر ، بدون شک کمک ویژه ای به پیشرفت این کسب و کار نو پا می کند . تا زمانی که به طور دقیق نوع کسب و کارتان مشخص نشده ، نمی توان شما را کارآفرین فرض کرد .
تفاوت کسب و کارهای کوچک و بزرگ
برای شروع این سوال را مطرح می کنیم که کسب و کار کوچک دقیقا به چه چیزی اطلاق می شود ؟
ممکن است در ابتدا فکر کنید که این پرسشی ساده است و پاسخی اجمالی به ذهنتان بیاید .
اما حقیقت این است که در زمینه کسب و کار ، معیارهای بسیاری برای سنجش اندازه آن وجود دارند . از سری ملاک های این سنجش می توان به :
- درآمد سالانه و میزان گردش مالی
- تعداد کارکنان
- تجربه و سابقه کسب و کار
- سرمایه گذاری ابتدایی
- میزان طرفداران و تعداد مشتریان
- و … اشاره کرد .
یکی دیگر از نشانه های تشخیص در این زمینه ، باز بودن دست مدیران کسب و کارهای کوچک در حوزه تصمیم گیری و عملی کردن تصمیمات ، نسبت به کسب و کار های بزرگ تر است که معمولا در این موارد حسابگرانه و سخت گیرانه تر عمل می کنند .
گاهی میان کسب و کار ها تفاوت های زیادی به چشم می خورد و شرایط همیشه برای آنها یکسان نیست .
برای مثال کسب و کارهایی بوده اند که سالها با فراهم کردن نیاز تنها یک مشتری ، کار خود را پیش برده اند . یا برعکس کار هایی هستند که در مدت زمانی کم ، با مشتریان بی شماری تعامل داشته اند . گروه چند نفره ای که گردش مالی بسیار بالایی داشته اند ، یا کسب و کارهایی که با وجود تعداد بسیار بالای کارکنان ، با سرمایه ای ناچیز اداره می شوند .
پس دریافتیم که تشخیص یک کسب و کار کوچک ، نیاز به دقت بیشتری دارد .
تاثیر گذاری کسب و کارهای کوچک
در این بخش تصمیم داریم به صورت خلاصه وار به تاثیر گذاری کسب و کارهای کوچک ، بر اقتصاد کشور بپردازیم . ممکن است که این موضوع را جدی نگیرید و به سادگی از کنار آن بگذرید . شاید با خود فکر کنید که چطور می شود با وجود ابعاد کم کار خود ، چنین تاثیر و تغییری را ایجاد کنیم؟
به چند دلیل بهتر است پیش از قضاوت در این مورد ، با شرایط و مفاهیم کار آفرینی در ابعاد کوچک تر آشنا شویم .
. اول اینکه داشتن آگاهی کامل از چنین کسب و کارهایی باعث می شود که فرد احساس نسبتاً بهتری در مورد کار خود داشته باشد و به سبب احساس خوبی را به سایر کارکنان آن بخش نیز منتقل کند .
برخی معتقدند که دوره کوچک بودن کارآفرینی قسمتی ناراحت کننده و ناخوشایند است که باید آن را تحمل کرد ، تا اینکه به پیشرفت های بزرگ دست پیدا کنند . اما جالب است بدانید گاهی این می تواند یک انتخاب آگاهانه باشد . کسب و کار های کوچک بر خلاف سازمان های بزرگ ، کمتر با مشکلات و دغدغه های جدی و انتخاب های دشوار رو برو می شوند . اما با این حال تاثیر گذاری قابل توجه و نقش بسزایی دراقتصاد یک کشور دارند .
. شخصی که پا به این عرصه می گذارد دیر یا زود باید از ایده ، علاقه ، کار و طرح هایش در مقابل افرادی که مدام از او سوال می پرسند یا با او مخالف هستند دفاع کند . طبیعتا هرچه اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید به همان نسبت قاطعانه تر و قانع کننده تر هدف خود را باز گو می کنید .
. همان طور که می دانید تصمیمات و سیاست های یک دولت در زمینه اقتصادی تاثیر قابل توجهی بر کسب و کار های کوچک خواهد داشت و می تواند آنها را تقویت و یا تضعیف نماید . شما به عنوان مدیر و یا مالک چنین کسب و کارهایی ، اگر به نتایج اقتصادی تصمیمات دولت واقف بوده و آنها را به خوبی تحلیل کرده باشید ، می توانید در بهترین زمان ، بهترین انتخاب ها را در دستور کار خود قرار دهید .
ایده کارآفرینی
شرکت فرمولاسیون برتر یک شرکت فروش فرمولاسیون مواد شیمیایی میباشد که تمامی فرمولاسیون های این شرکت میتواند یک ایده کارآفرینی مناسب برای اینکار باشد که میتوانید تمامی این فرمولاسیون هارا در بخش فروشگاه مشاهده کنید همچنین درصورتی که در خواست فرمولاسیون اختصاصی دارید میتوانید در بخش فرمولاسیون اختصاصی درخواست خود را ارسال کنید
منبع : ویکی پدیا