- 09104013868
- 05137647334
- مشهد بلوار خیام خیام جنوبی 10 پلاک17
زمان تنها دارایی غیر قابل بازگشت انسان است بنابراین باید قدر آن را بیشتر از هر چیزی بدانیم. وقتی بعنوان یک کارآفرین به خلق یک کسب و کار می پردازید، استفاده از تک تک ثانیه ها از اهمیت بیشتری بروردار می شوند. ما در فرمولاسیون برتر قصد داریم در این مقاله به مدیریت زمان در کارآفرینی و استراتژی های مرتبط با آن بپردازیم. از همراهی شما سپاس گزاریم.
استراتژی مدیریت زمان در کارآفرینی، قدم به قدم
سرمایه ی در حال گذر شما همان دقایقی است که اگر به خوبی آن را مدیریت کنید می توانید بیشترین استفاده و بهره برداری را از آن داشته باشید. برای بهتر انجام شدن مدیریت زمان در کارآفرینی، می توانید به مراحلی که در ادامه خواهیم گفت تبعیت کنید.
انتخاب هدف روزانه
چک لیست های روزانه می تواند شروع خوبی برای مدیریت زمان در کارآفرینی باشد. اگر شما هیچ هدفی برای خود تعیین نکرده باشید یا لیستی از کارهایی که باید انجام شود تهیه نکنید، قاعدتا باید به عنوان کارآفرین از خودتان عصبانی باشید زیرا هرج و مرج و بی برنامهگی وارد کار شما می شود. داشتن استراتژی مدیریت زمان یعنی انتخاب هدف روزانه در مراحل مختلف و پیش بردن زمان با توجه به این اهداف.
اولویت با کارهای مهم است!
سخت ترین و مهم ترین کارها را که در ابتدا انجام بدهید به قول معروف کمر کار می شکند و آسان تر خواهد شد. بنابراین در انجام کارها، سخت ترین ها و مهم ترین ها را در اولویت قرار دهید تا بتوانید با فراغ بال بیشتری به بقیه کارها برسید.
شاید افرادی باشند که استراتژی معکوس نسبت به انجام کارهای مهم داشته باشند و بیشتر سراغ کارهای سبک بروند. در واقع این موضوع برنامه شخصی شما بستگی دارد و می تواند یک گزینه در استراتژی مدیریت زمان باشد. البته باید به خاطر داشته باشید اکثر افراد در انتهای روز با کمبود انرژی مواجه می شوند و بهترین استراتژی همان انجام مهمترین کارها در ابتدا است.
دقیقا چقدر زمان لازم است؟!
وقتب می توانید به مدیریت زمان در کارآفرینی به بهترین شکل دست یابید که بدانید برای انجام هر کاری به صورت تقریبی به چند ساعت زمان نیاز دارید. برای این کار دو راهکار و تکنیک وجود دارد:
تکنیک Pomodoro
در تکنیک پومودورو شما زمان روزانه خود را به قسمت های ۲۵ دقیقه ای تقسیم بندی می کنید و بین آنها یک استراحت کوتاه یک تا سه دقیقه ای در نظر می گیرید. بعد از هر استراحت باید مجددا ۲۵ دقیقه کار کنید و در نهایت بعد از هر چهار قسمت بیست و پنج دقیقه ای، باید بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه استراحت کنید. در حین انجام این روش، شما باید عواملی که باعث حواس پرتی شما می شوند را یادداشت کنید و به مرور آنها را از بین ببرید.
تکنیک ردیابی زمان
اگر قصد دارید از تکنیک پومودورو استفاده کنید، می توانید به زمان بندی خود زمان یادداشت برداری را هم اضافه کنید. بنابراین اگر در دفعات بعدی بعد قرار شد که یک کار مشابه انجام دهید، از این یادداشتها به عنوان راهنما استفاده می کنید و بهتر می دانید که هر کدام از این پروژه ها دقیقا چه مقدار زمان نیاز دارد.
کار و لیست کارهای خود را در اولویت قرار دهید
با توجه به اولین نکته ای که در استراتژی مدیریت زمان در کارآفرینی گفتیم، برنامه ریزی و هدف گذاری روزانه بود؛ هنگام ایجاد لیست کارهای انجام شده یا کارهایی که باید انجام شوند، اولویت بندی یک فاکتور مهم است. در تصمیم گیری در مورد اولویت بندی کارهای خودبا توجه به سلیقه و مهم بودن فاکتورها می توانید اقدام کنید. اما یک نکته مهم و اساسی این است که در مورد آنچه که مهم است و آنچه که ضرورت دارد تفاوت قائل شوید. اولویت ها یکی نیستند و اولویت بندی باعث صرفه جویی در وقت شما می شود. هر کدام از افراد یک جامعه نسبت به نحوه کار روزانه و ریتم هایی برای آن انتخاب می کنند متفاوت هستند؛ برخی افراد صبح راندمان کاری بالاتری دارند و بعضی آخر شب. انتخاب بهترین زمان برای انجام دادن کارها به ترتیب اولویت یکی از بخش های مدیریت زمان در کارآفرینی است.
انجام کارها به صورت کامل
آنچه به آن انجام کار به طور کامل می گوییم، یعنی متمرکز کردن زمان و ذهن برای انجام یک کار خاص. این روش الزاما برای فوری ترین و اصلی ترین وظیفه شما نیست، بلکه بخشی از برنامه ریزی استراتژیک شماست. به عنوان مثال شما ممکن است یک برنامه تجاری مشخص یا یک برنامه بازاریابی برای کسب و کار خود طراحی کنید. بنابراین کارهایی که برای شما در اولویت قرار دارند باید به صورت متمرکز انجام دهید و از بقیه زمان طول روز خود را به شکل های مختلف استفاده کنید.
ایجاد فضای کاری سازمان دهی شده
داشتن یک فضای کار سازمان یافته و منظم به ایجاد این احساس را داشته باشید که به همه چیز دسترسی و احاطه دارید. پیدا کردن وسایل در کشوی میز، گشتن دنبال یادداشت های مهم یا جستجو در فایل های کامپیوتر عامل مهمی در حواس پرتی است و به طور کلی مدیریت زمان در کارآفرینی شما را دچار اختلال می کند.
سعی کنید همیشه برای محل کار و دفتر کار خود برنامه ریزی و سازماندهی مشخصی داشته باشید و به شکلی دقیق بدانید که هر کدام از ابزارها در چه قسمتی قرار گرفته است. شاید نیاز نباشد که شما محل دقیق خودکار و برگه ها را مشخص کنید، اما حداقل می توانید آنها را در دسته های مختلف قرار دهید و یک فهرست از آنها تهیه کنید تا کمتر باعث حواس پرتی شما شوند.
بررسی عملکرد نسبت به اهداف
آخرین کاری که در انتهای هر روز باید انجام بدهید، بازبینی و بررسی آنچه انجام داده اید است. اگر یک لیست از کارهایی که باید انجام شود آماده کرده اید، تمرکز خود را بر روی وظایف خود قرار داده اید، از تکنیک های مدیریت زمان در کارآفرینی استفاده کرده اید یا فضای کار را سازمان یافته ساخته اید، می توانیم بگوییم موفقیت در نزدیکی شما خواهد بود. برای بهبود شرایط به مرور زمان عادت های بد را کنار بگذارید و عادت های بهتری را جایگزین آنها کنید تا بتوانید به بهترین شکل از زمان خود استفاده کنید.
جمع بندی
یک کارآفرین نیاز کامل و جامعی به مدیریت زمان خود دارد و اگر در این مورد با شکست روبرو شود، شرایط سختی برای انجام وظایف و به وجود می آید. به همین دلیل داشتن استراتژی مدیریت زمان برای آنها حیاتی به نظر می رسد. امیدواریم این مقاله شما را برای استفاده از ارزنده ترین دارایی تان یاری کرده باشد.
کلمه کلیدی: مدیریت زمان در کارآفرینی
مترادف: استراتژی مدیریت زمان
توضیحات متا: با استفاده از استراتژی مدیریت زمان در کارآفرینی می توانید از تمامی دقایق خود برای بهبود عملکرد کسب و کار استفاده کنید.
عنوان: مدیریت زمان در کارآفرینی برترین راه رسیدن به موفقیت