مراحل راه اندازی یک کسب و کار چیست ؟

دسته‌بندی نشده 28 آگوست 2023
مراحل راه اندازی کسب و کار جدید

کارآفرینی در دنیای امروز و راه اندازی کسب و کاری جدید، می تواند علاوه بر اشتغال زایی و کمک به اقتصاد جامعه سرآغاز خلق ایده های جدید باشد. باید به خاطر داشته باشیم که شروع هر کاری، مستلزم داشتن آگاهی و پیروی از دستورالعمل است. در این مقاله قصد داریم مراحل کارآفرینی را با شما به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.

مراحل راه اندازی کسب و کار جدید

اولین قدم برای شروع یک کسب و کار جدید، ایده است. وقتی ایده یک کارآفرین را در ذهن خود پرورش داده اید، می توانید به خلق آن به صورت جدی فکر کنید. به صورت اجمالی می توان مراحل کارآفرینی را به 11 مرحله اصلی دسته بندی کرد. این مراحل بدین شرح هستند:

10 کارآفرین برتر ایران چه کسانی هستند؟

  1. در نظر گرفتن چالش ها
  2. ثبت شرکت
  3. طرح کسب و کار
  4. تأمین بودجه
  5. استفاده از افراد متخصص
  6. طراحی وبسایت
  7. متخصص بازاریابی
  8. تأسیس پایگاه مشتریان
  9. تحلیل رقبا
  10. آمادگی برای هر اتفاقی!

در ادامه این مراحل را با هم بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

چالش ها را در نظر بگیرید

در اولین مورد از مراحل کارآفرینی باید در نظر گرفته باشید که راه‌اندازی کسب و کار تعهد زیادی را برای شما ایجاد خواهد کرد. حتما ابتدای مسیر باید به این چالش ها فکر کنید و برای هر کدام راهکاری در نظر بگیرید. برخی چالش ها را برای شما دسته بندی کرده ایم:

  • داشتن ایده برای محصول یا خدمتی منحصر به ‌فرد.
  • داشتن برنامه و چشم ‌انداز برای کسب و کار
  • منابع مالی کافی
  • استخدام نیروی متخصص
  • فعالیت در ساعات طولانی
  • نا امید نشدن در صورت عدم پذیرش محصولات و خدمات توسط مشتریان
  • مدیریت زمان کارآمد
  • ایجاد تعادل بین کار و زندگی
  • دانستن زمان مناسب برای تجدید نظر کردن در استراتژی ‌ها

برای حفظ دارایی شخصی، شرکت را ثبت کنید!

بدون ثبت یک شرکت، دارایی ‌های شخصی شما به دلیل مسئولیت و بدهی‌ های کسب و کارتان، در معرض خطر قرار خواهند گرفت. البته ثبت آن نیز به صورت صد درصد از دارایی ‌های صاحبان شرکت محافظت نمی‌ کند، اما احتمال ریسک را به شدت کاهش خواهد داد. همچنین اقدامات لازم برای حافظت از مالکیت معنوی محصولات و خدمات باید انجام گیرند.

طرح کسب و کار خود را بنویسید

در این مرحله از مراحل کارآفرینی، ایده و طرح کسب و کار خود را مکتوب کنید و آن را به بیزینس پلن تبدیل کنید. در طرح تجاری پیش ‌بینی موارد متعددی مانند میزان سرمایه، نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز انجام می‌ شود. کسب و کارهایی که با تدوین بیزنس پلن کار خود را شروع می ‌کنند، با سنجیدن جنبه های مختلف دیدگاه بهتری نسبت به چالش ها پیدا می کنند.

تأمین بودجه

یکی دیگر از مراحل کارآفرینی، سرمایه است. با توجه به حوزه ای که در آن به فعالیت خواهید پرداخت بودجه متفاوتی نیاز خواهید داشت و باید در همین مراحل ابتدایی به تأمین آن بپردازید. با برآورد درست و اصولی مخارج می توانید با اطمینان بیشتری به راه اندازی کسب و کار جدید خود اقدام کنید. دوستان، خانواده، تأمین کنندگان مالی، وام های بانکی و… از جمله راه های تأمین بودجه مورد نیاز هستند.

استخدام نیروی متخصص

اعضای یک تیم، بازوهای توانمند آن هستند بنابراین برای راه اندازی کسب و کار باید به استخدام افرادی متخصص و کاربلد فکر کنید. در حیطه تخصصی خود به دنبال مدیران و کارمندان متخصص بگردید. استفاده از تجارب و مهارت های افراد حرفه ای می تواند کسب و کار شما را به موفقیت نزدیک کند.

اجاره دفتر و طراحی وبسایت

با توجه به اینکه در دنیای اینترنت و وب به سر می بریم، علاوه بر داشتن محلی حقیقی بعنوان دفتر کار نیاز دارید تا کسب و کار خود را در بستر نت نیز به مخاطبان ارائه کنید. پس از انتخاب واحدی تجاری مناسب، وب سایت خود را نیز طراحی کنید. از این طریق زمانی که افراد به صورت آنلاین برای خدمات حوزه تخصصی شما جستجو می ‌کنند، خود را به آنها بعنوان یک کسب و کار فعال معرفی می ‌کنید.

بازاریابی موفق

اگر بهترین محصول و خدمات در دنیا را داشته باشید اما کسی را از وجود آن باخبر نکنید، کسب و کار شما به موفقیت نخواهد رسید. بنابراین، باید به یک متخصص بازاریابی موفق تبدیل شوید تا مراحل کارآفرینی را به خوبی پشت سر بگذارید. بازاریابی در دنیای امروز به شیوه های مختلفی مانند بازاریابی محتوایی، معارفه‌ ای، ایمیلی، بهینه ‌سازی برای موتورهای جستجوگر، بازاریابی موتورهای جستجو و یا شیوه های سنتی مانند چاپ تراکت انجام می شود.

پایگاه مشتریان

بعد از ایجاد وب ‌سایت، آغاز فعالیت در شبکه‌ های اجتماعی و تبدیل شدن به یک متخصص بازاریابی زمان آن است که مشتریان خود را به خرید دعوت کنید. برای کارایی و سودآوری بیشتر، باید کاری کنید که مشتریان هدف شما که پیشتر آنها را شناسایی کرده اید، بارها و بارها از شما خرید کنند. واحد پشتیبانی از مشتریان را راه ‌اندازی کنید و به خاطر داشته باشید مشتریان، دارایی اصلی کسب و کار شما هستند.

تحلیل کسب ‌و کارهای رقیب

برای بهتر شدن شیوهفعالیت خود و کسب اطلاعات در مورد نقاط ضعف و قوت، در ازن قسمت از مراحل کارآفرینی باید محصولات و خدمات رقبای خود را بررسی کنید و پیشرفت ‌ها و اطلاعیه ‌های آنها را در نظر داشته باشید. حین جستجو باید به پاسخ این سوالات برسید:

  • رقبای اصلی شرکت چه کسانی هستند؟
  • مزیت رقابتی شرکت شما چیست؟
  • در مقایسه با رقبا، برنامه شما برای رقابت در بازار با در نظر داشتن قیمت و کیفیت، چیست؟
  • موانع ورود به حوزه تخصصی شما چیست؟

آماده هرگونه اتفاقی باشید

اتفاقات غیر منتظره همیشه در مسیر پیشرفت به وجود می آیند. آمادگی مواجهه با هر گونه اتفاق اقتصادی، سیاسی، اجتماعی را داشته باشید زیرا ممکن است بر روی روند کسب و کار شما تأثیر مستقیم بگذارد. همچنین هر گونه اشتباه و شکستی در تمامی کسب و کارها پیش خواهد آمد پس امید و آرامش خود را از دست ندهید و به مدیریت بحران ها بپردازید.

جمع بندی

اگر قصد راه اندازی کسب و کار خود را دارید به شما تبریک می گوییم! جرأت و جسارت کارآفرینی در کنار ایده های خلاقانه و بکر می تواند به خلق برند، محصولات و خدماتی ختم شود که زندگی افراد زیادی را تحت تأثیر قرار دهد. با آگاهی کامل از روند و مراحل کارآفرینی در این عرصه گام بردارید، موفقیت در انتظار شماست.

فروشنده شوید

فروشنده شوید

میتونید با قرار دادن فرمولاسیون هاتون در فرمولاسیوون برتر به درآمد مطلوبی برسید و به راحتی در خانه درامد کسب کنید